Nieuws

CAMPAGNE | GRONDstof [tot nadenken]

Bernard
Geplaatst op  

29/07/2024

Ben je ook bang dat jouw (klein)kinderen geen stek meer vinden in jouw gemeente? En zie je ook niet wat daaraan te doen valt?

De komende maanden gaan we op zoek naar antwoorden tijdens de GRONDstof (tot nadenken), een campagne die gedragen wordt door Samenhuizen vzw, CLT Vlaanderen, CLT Leuven, Avansa Oost Brabant en wooncoop.

Via een postercampagne en een online debatplatform willen we op zoek naar jullie visie op een aantal prangende kwesties in het huidige Vlaamse woonlandschap. Wil je zelf ook mee afficheren? Dat kan: https://www.grondstoftotnadenken.be/afficheer-je-mee.html

'Het is gewoon de vrije markt'


'Grond wordt altijd maar duurder. Mijn kinderen gaan hier nooit kunnen kopen. Ik vind dat zo erg. Maar tja, het is gewoon de vrije markt, er is simpelweg te weinig grond.'
Herken je je in deze uitroep van een bezorgde ouder? Ben je ook bang dat de toekomstige generatie geen stek zal kunnen vinden in jouw gemeente? En zie je ook niet wat daaraan te doen valt?

Bestaan er betere manieren?


Maar wat denk je dan van deze stellingen? 'Grond is geen investering; het is een plek om te wonen of te boeren.' Of 'Je kan de planeet toch niet bezitten? Waarom verkopen we ze dan in kleine stukjes?'

Dat klinkt al helemaal anders, niet? Houdt dit ook steek? Misschien is de problematiek van grondprijzen allemaal wat complexer dan we doorgaans denken? In welke mate zorgt het marktprincipe zelf voor stijging van de prijzen en voor uitsluiting? Want de grond gaat nu eenmaal naar diegene die het meest op de bankrekening staan heeft. Zijn er dan betere manieren om de toegang tot huisvesting of landbouwgrond te regelen?

GRONDstof (tot nadenken)


Avansa Oost-Brabant zoekt — samen met Community Land Trust Leuven, Community Land Trust Vlaanderen, Wooncoop en Samenhuizen vzw — een antwoord op deze vragen tijdens de campagne GRONDstof tot nadenken.

De komende maanden luisteren wij naar de mening van zoveel mogelijk mensen over heel Vlaanderen. Over grond, grondprijzen en wat dat voor hen betekent. In de eerste plaats met een affichecampagne en een daaraan gekoppeld online debat. In het najaar gevolgd door een live debat.

De campagne GRONDstof tot nadenken wil kortom de dialoog aanzwengelen over de complexe problemen van dichtbevolkt gebied, waar grond schaars is.